۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۲۸۶۴۸
آیت الله سبحانی:

عالم باید حافظ بر علم و اهل قلم باشد | نصیحت با تحقیر محقق نمی شود

عالم باید حافظ بر علم و اهل قلم باشد | نصیحت با تحقیر محقق نمی شود
حضرت آیت الله سبحانی طلاب را به تقویت بنیه علمی توصیه کرد و گفت: عالم باید حافظ بر مطالب علمی و اهل قلم باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی آموزنده از کریم اهل بیت(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) فرزندان خود و برادرش را جمع کرد و به آنها فرمود شما بچه های امروز هستید اما به زودی بزرگان مملکت می شوید وآینده درخشانی پیش روی شماست.

وی افزود: اگر انسان بخواهد کسی را نصیحت کند نباید دست به تحقیر او بزند چرا که کلام انسان را بی اثر می کند، از این رو برای نصیحت کردن باید به انسان شخصیت داد و او را بزرگ کرد، قانون نصیحت این است که اگر سخنرانی و نصیحت می کنیم باید در طرف مقابل ایجاد شخصیت کنیم تا سخنان ما تأثیرگذار باشد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: امام حسن(ع) ابتدا به فرزندان شخصیت دادند و سپس توصیه کردند که برای آینده باید از حالا آذوقه علم تهیه کنید، حضرت فرزندان را بزرگ کرد و شخصیت داد و سپس بار تعلیم علم را بر دوش آن ها نهاد.

وی ادامه داد: فرمایش دیگر حضرت این است که علم باید حفظ شود، عالم کسی نیست که اگر رجوع کند متوجه شود بلکه به کسی عالم گفته می شود که اجمالا علم را حفظ کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: حال اگر حافظه کسی ضعیف باشد انسان باید بنویسد تا فراموش نکند، از این حدیث دو مطلب می فهمیم اولا این که اگر می خواهیم کسی را نصیحت کنیم در درجه اول به او شخصیت بدهیم نه این که با سخنان خود تحقیرش کنیم.

وی عنوان کرد: مطلب دوم این است که عالم باید حافظ بر مطالب و اهل قلم باشد و این دو مورد برای حوزویان دو شمشیر برنده است.

محمد قمین
ارسال نظرات